کتابخانه عمومی شهید جاویدی فسا

کودکان ،خردسالان ، بازنشستگان ، ایثارگران، بسیج فعال ، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد می توانند به صورت رایگان از خدمات کتابخانه عمومی شهید جاویدی استفاده کنند .

کتابخانه عمومی شهید جاویدی فسا

کودکان ،خردسالان ، بازنشستگان ، ایثارگران، بسیج فعال ، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد می توانند به صورت رایگان از خدمات کتابخانه عمومی شهید جاویدی استفاده کنند .



۲۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۱
مرداد



نمونه متن کتاب بهترین قصه ها برای بهترین بچه ها

 

کودکی حاتم طائی

حاتم طایی سخاوتمند معروف از دنیا رفت . برادرش خواست مانند او معروف به کرم و سخاوت گردد . مادرش گفت : خود را بیهوده رنج نده که تو به مقام حاتم نمیرسی .

او پرسید چرا ؟

مادرش گفت : آن هنگام که حاتم کودکی شیرخوار بود ، هر بار که میخواستم به او شیر بدهم ، از شیرم نمی خورد ، تا شیرخوار دیگری را بیاورم تا با او شریک شود و از پستان دیگرم شیر بخورد . ولی زمانی که تو را شیر می دادم بر عکس بود . هرگاه که تو را شیر می دادم ، اگر شیرخوار دیگری به جلو می آمد ، تو آنقدر گریه می کردی تا او از کنارت می رفت .

 

جلو داری الاغ

شخصی در بستر مرگ بود . دستور داد همه بستگان و دوستانش کنار بسترش بیایند تا از همه آن ها حلالیت بطلبد . این کار انجام شد ، و در آخر گفت : شتر من را بیاورید تا از او هم حلالیت بطلبم !

شترش را آوردند . او دستی بر گردن و صورت شتر کشید و گفت : من مدت ها بر تو سوار شدم و تو برای من زحمت فراوان کشیده ای ! اگر در این مدت از من آزار و زحمتی دیده ای و در علوفه تو کوتاهی کرده ام ، مرا ببخش و حلال کن .

شتر گفت : هرچه آزار و اذیت به من کردی همه را می بخشم ، مگر وقتی که افسار مرا به پالان الاغ می بستی و خودت سوار الاغ می شدی و مرا به دنبال الاغ می بردی ، و مردم نگاه می کردند و می دیدند جلودار من الاغ است و من هرگز نمی بخشم . چرا تو هتک احترام من نمودی و الاغ را بر من مقدم داشتی ؟ مگر نمی دانستی که مقدم داشتم نادان و ابله بر بزرگ و دانا جنایتی نابخشودنی است !

 

گرگ ساده لوح و روباه

گرگی ، خروسی را گرفته بود و داشت فرار می کرد . روباه گفت : به به ! چه خروس چاق و چله ای ! این خروس را از کجا آورده ای ؟ گرگ گفت : از خانه واعظ . روباه گفت : خاک بر سرت ! زود آن را برگردان که بیچاره شدی ! گرگ با تعجب پرسید : چرا ؟

روباه گفت : اگر واعظ بفهمد خروسش را تو خورده ای ، از فردا اعلام می کند گوشت گرگ حلال است . آن وقت است که همه مردم می آیند و گرگ ها را شکار می کنند و بزودی نسل شما از روی زمین برداشته می شود ...

  • کتابخانه شهید جاویدی
۳۱
مرداد


خداوند در سوره لقمان آیه ۲۶ می فرماید:

  اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»

از آن خداست آنچه در آسمانها و زمین است و خدا بی نیاز و ستودنی است

  • کتابخانه شهید جاویدی
۳۱
مرداد


امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: همانا برای خدای عزّوجلّ دوازده هزار عالَم است که هر کدام آنها بزرگتر از هفت آسمان و هفت زمین می‌باشد. که (اهل) هیچ عالَمی از آنها، نمی‌بیند (گمان نمی‌برد) که عالَمی غیر از عالُم خودشان باشد و من بر همه این عالَم‌ها حجّت هستم.

متن حدیث: 
إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ عَالَمٍ کُلُّ عَالَمٍ مِنْهُمْ أَکْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِینَ مَا یَرَى عَالَمٌ مِنْهُمْ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَیْرَهُمْ وَ إِنِّی الْحُجَّهُ عَلَیْهِمْ.
  • کتابخانه شهید جاویدی
۳۱
مرداد


علاقمندان می توانند هشتمین  بسته نورسیده ها را از طریق دریافت مشاهده کنند . 


دریافت

  • کتابخانه شهید جاویدی
۳۱
مرداد


عقل و احساس اولین رمان جین آستین، نویسنده انگلیسی، است که در سال ۱۸۱۱ منتشر شد. آستین

نسخه ی اولیه این رمان عاشقانه را در سال ۱۷۹۵، وقتی ۲۰ سال داشت، نوشت. ابتدا نام کتاب الینور و ماریان

بود. آستین در سال ۱۷۹۷ و احتمالاً ۱۸۰۹ رمان را بازنویسی کرد و نام آن را به عقل و احساس تغییر داد. در

سال ۱۸۱۱ این کتاب با نام مستعار «لیدی ال » و با هزینه شخصی نویسنده منتشر شد. تا سوم ژوئیه ۱۸۱۲،

۱۰۰۰ نسخه از کتاب به فروش رفت و در سال ۱۸۱۲ تجدید چاپ شد.

داستان عقل و احساس در فاصله سا لهای ۱۷۹۷- ۱۷۹۲ در منطق های در جنوب غربی انگلستان می گذرد.

شخصیتهای اصلی، دو خواهر به نا مهای الینور و ماریان دشوود هستند که به خانه ه ای جدید نقل مکان

می کنند و درگیر و دار ماجراهای عاطفیشان، عشق و دلشکستگی را تجربه می کنند.

سرگذشت خواندنی دو خواهر، یکی احساساتی و دیگری عاقل و خویشتندار، در کامیابیهاا و ناکامیهای

دو خواهر با ویژگیهای  متفاوت به تصویر کشیده و دو فرجام متفاوت را برای آ نها رقم می خورد . این رمان

بیش از هر چیزی، درونیات انسا نها را توصیف می کند. آستین، این جزئیات را کم کم و غیرمستقیم، از

لابه لای رفتارها و گفتارهای آد مها داستان بیرون می کشد و پیش روی خواننده می گذارد ؛ طوری که انگار

خودش آفریننده این آد مها و احساسات و اندیشه هایشان  نبوده بلکه فقط آ نها را کشف کرده است.

 

  • کتابخانه شهید جاویدی
۲۹
مرداد

یاران حضرت مهدی (ع )

یـاران امـام زمـان (ع ) چـنـد دسـته اند. دسته ای از آنان ، یاران خاص و ستاد فرماندهی آن حـضـرت هستند که تعدادشان 313 نفر است و همانها هستند که قرآن کریم در آیه 8 سوره هود از آنان به عنوان ((امت معدوده )) یاد می کند.

هـرگاه زمان ظهور برسد، خداوند این افراد را در اندک زمانی در مکّه ظاهر می کند و بدون حضور اینان قیام مهدی (ع ) شروع نمی شود.

دسـتـه دوم از یـاران حـضرت که پس از جمع آمدن پرچمداران و ستاد فرماندهی به یاری ایـشـان مـی آیـنـد طـبـق روایـات 10 یـا 12 هـزار نـفـرنـد. وقـتـی ایـن حـلقـه کامل شد، حرکت و قیام ، آغاز می شود.

حلقه سوم از یاران ، مؤ منانی هستند که پس از شروع قیام به آنان می پیوندند و لحظه به لحظه بر تعداد آنان افزوده می شود.

  • کتابخانه شهید جاویدی
۲۹
مرداد

  • کتابخانه شهید جاویدی
۲۶
مرداد

عللاقمندان می توانند هفتمین بسته نورسیده ها را از طریق دریافت مشاهد کنند .

دریافت

طرح نورسیده ها (معرفی و خلاصه کتاب های ارسالی به کتابخانه ها)

کتابچه نو رسیده ها که از این پس مقارن با هر بستة ارسالی کتاب روی پورتال سامان بارگزاری خواهد شد تلاش می کند با طرح نکاتی در قالب معرفی و خلاصه از هر عنوان، پنجر ه ای به جهان درون آن  بگشاید.

طرح نورسیده ها توسط اداره کل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور به اجرا درآمده است، بنابر طرح تکثیر محتوای کتب (نورسیده ها) از طریق سایت  www.iranpl.irصورت می گیرد و مراجعین گرامی می توانند به سایت مذکور مراجعه و از چکیده کتاب های ارسالی به کتابخانه مطلع شوند.

امید است اجرای این طرح گامی موثر در جهت افزایش استفاده از منابع کتابخانه و در نتیجه ترویج کتابخوانی در جامعه باشد. 

  • کتابخانه شهید جاویدی
۲۵
مرداد


مهر و مهتاب داستان دختری است به نام مهتاب که در خانواد ه ای مرفه زندگیمی کند. خانواد ه ای که به

اعتقادات دینی پایبند نیست و تمام زندگی ایشان در سه چیز خلاصه می شود : باهم بودن فامیل، امکانات

رفاهی و شاد بودن. این داستان در دهه ی  هفتاد اتفاق می افتد. داستان از آنجایی شروع می شود که مهتاب

در دانشگاه آزاد، رشته کامپیوتر قبول می شود و به دانشگاه می رود. در دانشگاه، استاد جبرانی او فردی به نام

حسین است. حسین پسری مذهبی، بی آلایش و شیمیایی است. پسری جانباز و شیمیایی که در دنیای پاک و

بی آلایش خود تنها خدا را دارد و بس! تمام فامیل درجه یک خود را در بمباران زمان جنگ در یک مهمانی از

دست داده است و به تنهایی زندگی می کند. این دو شخصیت از نظر فرهنگی و رفاهی دو روی سکه هستند.

مهتاب به خاطر او حتی به خانواد ه اش پشت می کند و به آیند ه ای روشن و پر از عشق می اندیشد. علیرغم

مخالفت خانواده، دختر با اصرار آنها را راضی به ازدواج می کند، امّا خانواده بجز برادرش او را طرد می کنند.

رفتار بسیار شیرین و منطبق بر اخلاق پسر باعث می شود که خانواده دختر متحول شوند و دست از کارهای

ضدارزشی خود بردارند. ولی روزگار سرنوشت تلخی را برای آن دو رغم می زند.

این رمان آنقدر زیبا و روان نوشته شده که بارها آن را می توان خواند و هیچ وقت هم از آن خسته نشد.

در این رمان نویسنده عشق را با هوس و لذ تهای زودگذر درهم نیامیخته است و برای عشق پاک، احترام

و تقدسی زیبا قائل شده است و همین به رمان زیبایی خاصی میبخشد. مهتاب در این رمان به یک تعالی،

رشد و بلوغ فکری می رسد؛ به خود خویش بر می گردد و با فطرت اصلی خودش آشتی می یکند. در این

رمان کارهای خوبی که فطرت همه انسانها آنها را محترم می شمارند به خوبی توصیف شده است. نویسنده

بجای تصویرگری عشقهای مبتذل و صوری به بیان عشقهای  مقدس پرداخته است.

 

 


  • کتابخانه شهید جاویدی
۲۵
مرداد

هنر باستانی قصه گویی  این ارزش را دارد که برای یادگیری آن تلاش شود. زیرا هم برای گوینده و هم شنونده لذت آفرین است.

این اصل هم در مورد قصه گوی بزرگسال صادق است هم کودک. برانگیختن کودکان به قصه گویی آن ها را به خواندن قصه های بیشتر وامی دارد. به گفته جک مگوری " گستره قصه گویی به اندازه ای است که نمی توان آن را دست کم گرفت. بخش گفتن قصه روی مهم ترین جنبه آن انگشت می گذارد اما در عین حال، شامل گوش کردن، تصور کردن، اهمیت قائل شدن، قضاوت کردن، خواندن، مناسب سازی، خلق کردن و مشاهده کردن و به خاطر سپردن و برنامه ریزی است."

قصه گویی دارای سه ارزش مهم است:

·         قصه گویی از روی میل و علاقه، تصویرهای ذهنی و تجسم فکری را جهت می دهد و به تخیل قصه گو و شنونده دامن می زند.

·         قصه گویی کمک می کند کودکان سنت ادبیات شفاهی را درک کنند و گذشته را بفهمند

·         قصه گویی به بزرگسالان فرصت می دهد پای کودکان را به میدان تجربه های ادبی بکشانند بی آن که پایبند به کتاب باشند

·         قصه گو ها با استفاده از کنش ها و حرکت اندام ها، کودکان را در داستان درگیر می کنند. هنگامی که بزرگسالان قصه می گویند کودکان قصه را کار با ارزشی به شمار می آورند و برانگیخته می شوند که خود نیز قصه بگویند

 

  • کتابخانه شهید جاویدی